Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Stoommotorwagen

Type 501

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 02/1945.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 501.01




Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Massa rijklaar
Massa leeg+bevoorrading
Massa/lopende meter
Bagage
Trekkracht
Uurvermogen
Beschikbaar vermogen
Maximum snelheid
1933
501.01
1
B'2'
54,57ton
43,69ton
2584kg/m
1200kg
0,5ton
-kW
128kW met oververhitte stoom (2,35kW/ton)
70km/h
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Hoogte dak
Totale hoogte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen motordraaistel
Afstand tussen de assen loopdraaistel
Afstand draaistel-buffer voor
Afstand draaistel-buffer achter
Diameter drijfwielen
Diameter loopwielen
20904mm
18812mm
2895mm
3810mm
4095mm
15341mm
2362mm
2134mm
1168mm
1168mm
1054mm
851mm
Kastgedeelte:
Bouwer
2e klasse Zitplaatsen; Staanplaatsen
3e klasse Zitplaatsen; Staanplaatsen
Birmingam Carriage & Wagon te Smethwick
21; 25
65; 25
Zuigers:
Type
Werkingsprincipe
Cilinders
Diameter
Zuigerslag
Type
Toerental
3 binnenliggend horizontaal
verzadigde stoom
3
146mm
203mm
Stephenson
600t/min
Overbrenging
Bouwer
Werking
-
Met centrale valse as en stangen op de beide motorassen
Ketel
Bouwer
Type
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte
Keteldruk
Aantal vlampijpen
Lengte vlampijpen
Diameter ketel onder/boven
Verwarmingsoppervlak
Totaal verwarmingsoppervlak
Voorraad kolen
Voorraad water
Verbruik
The Yorkshire Patend Steam
Dwars geplaatst, vlampijptype
-mm
-mm
0,622m²
19,35bar
152
1250mm
990mm
-m²
14,28m²
600kg
1200l
5,98kg/km
Remming
Compressor
Debiet
Automatische rem
Rechtstreekse rem
Remming door middel van
-
-
Tegenstoom
Schroefrem
Remblokken op de wielbanden
Inzet
- Vanaf 1933 tussen Verviers en Pepinster en Spa
Opmerking
- 501.01 werd beschadigd tijdens een bombardement te Luik. Hij werd buiten dienst gesteld in februari 1945